in

Romantizm (Coşumculuk) Sanat Akımı | Temsilcileri ve Eserleri

Romantizm, Romantik Resim | Romantizm Akımını Benimseyen Başlıca Sanatçılar | Romantizm (Coşumculuk) Sanat Akımı | Temsilcileri ve Eserleri

Romantizm, Romantik Resim | Romantizm Akımını Benimseyen Başlıca Sanatçılar | Romantizm (Coşumculuk) Sanat Akımı | Temsilcileri ve Eserleri
Romantizm, Romantik Resim | Romantizm Akımını Benimseyen Başlıca Sanatçılar | Romantizm (Coşumculuk) Sanat Akımı | Temsilcileri ve Eserleri

Romantizm (Coşumculuk) Sanat Akımı | Temsilcileri ve Eserleri

Romantizm ve Romantik Resim

Romantizm veya Coşumculuk akımının kurusu J.J Rousseau’dur. J.J Rousseau ilk romantik ressamdır. Romantizm akımı temsilcilerine “romantik” denir. Romantik kelimesi de ilk olarak  Rousseau’nun Yalnız Gezenin Hayalleri adlı eserinde kullanılmıştır.

Romantizm ilk olarak edebiyat ve felsefe alanlarında yayılmaya başlamış, sonrasında ise sanatın resim, şiir, müzik gibi diğer alanlarına da girmiş ve böylece yayıldıkça zamanla bir sanat akımına dönüşmüştür.

18. yüzyılın ikinci yarısında 1750’ler civarında başlayan ve 19. yüzyıl boyunca hakimiyet süren bir akımdır. Her türlü akılcılığa daha doğrusu aklı her şeyin önüne koyan her şeye ve her duruma karşı olan bir akımdır.

Aslında temelde iki şeye karşıdır; akılcılık ve neo-klasisizm. Özellikle 18.yüzyıl akılclığı ve greko-romen anlayışını geri getirmeye çalışan neo-klasisizm akımına tepki olarak ortaya çıkmıştır.

Bu akım anlama gücünü duyarlılıktan üstün tutan her üsluba bir tepkidir aslında çünkü romatizm için en önemli olan ve en önde tutulan şey “yaratıcı hayal gücü”dür. Tüm sanatların özünde de yaratıcı hayal gücünün olduğunu savunur.

Zamansız ve sınıfsız bir akım olarak aktarılır.

Şimdinin anlamını sürekli sorgulayarak tarihsellik bilincinin oluşumunu sağlamıştır.

Öznelliklerini her şeyden üstün tutarak devrimci ve başkaldıran bir tutum sergilemişlerdir.

Genel olarak doğa, duyarlılık ve melankolik temalar hakimdir.

Doğaya duyulan hayranlık sebebiyle yüzyıllardır resim sanatında sadece bir arka fon olarak kullanılan “manzara” ilk olarak romantizm akımında resmin ana teması, kendisi olabilmiştir.

Romantizmin bir diğer teması da geçmişe özlemdir ve ağırlıklı olarak Fransız ve Alman romantik ressamlarda görülür. Bu temada eski kültürlere olan tutku ön plana çıkar.

Akılcılığa karşı olan romantizm sanat akımının ressamları akılcı bakış açısına karşın, duygularla çevrili bir hayal gücünü eserlerinde ortaya koymuşlardır ve resimlerinde bu ölümlü hayattaki insanın asıl yalnızlığını, özlemi, geçen zamanın duygusu, doğanın metafizik değeri, başkaldırı ve egotizm gibi birçok farklı temalara da değinmişlerdir.

İşlenen bütün temalar birbirlerinden farklı gibi görünse de hepsinin bir ortak noktaları var “hayal gücü, öznellik vurgusu, duygusal bakış açısı”.

İç dünyasını resme taşıyan ressamlar, izleyicilerine de ayna olmaktadır.

Romantik resmin, salt resimden daha derin anlamlar taşıması modern sanatın da çıkış noktası olmuştur. Bu sebeple romantizm akımı aynı zamanda da bir öncül olmuştur diyebiliriz.

Romantizm Sanat Akımının Temsilcileri

  • Francisco Goya (1746-1828)
  • Eugene Delacroix (1798-1863)
  • Caspar David Friedrich (1774-1840)
  • John Constable (1776-1837)
  • Joseph Mallord William Turner (1775-1851)
  • Jean-Louis-André-Théodore Géricault (1791-1824)
  • Johann Heinrich Füssli (1741-1825)
  • William Blake (1757-1827)

Romantizm Sanat Akımı Eserleri

Goya, Okuma 1820-1821, Museo del Prado, Madrid
Goya, Okuma 1820-1821, Museo del Prado, Madrid
Hans Gude, Kisda ogleden sonra 1847, National Gallery of Norway, Oslo
Hans Gude, Kışta ÖĞleden Sonra 1847, National Gallery of Norway, Oslo
John William Waterhouse, 1888, Shalott Leydisi, Ön-Raffaeloculuk akımı
John William Waterhouse, 1888, Shalott Leydisi
Frederic Edwin Church, 1860, Twilight in the Wilderness, Cleveland Museum of Art
Frederic Edwin Church, 1860, Twilight in the Wilderness, Cleveland Museum of Art
Joseph Vernet, 1759, Gemi Kazasi, Groeninge Museum, Brugge
Joseph Vernet, 1759, Gemi Kazası, Groeninge Museum, Brugge
İvan Ayvazovski, 1850, Dokuzuncu Dalga, Rus Devlet Müzesi, Sankt-Peterburg
İvan Ayvazovski, 1850, Dokuzuncu Dalga, Rus Devlet Müzesi, Sankt-Peterburg
Joseph Wright, 1774, Geceleyin Mağara, Smith College Museum of Art, Northampton, Massachusetts
Joseph Wright, 1774, Geceleyin Mağara, Smith College Museum of Art, Northampton, Massachusetts
Henry Fuseli, 1781, Kâbus Detroit Institute of Arts
Henry Fuseli, 1781, Kâbus Detroit Institute of Arts
Caspar David Friedrich, 1818, Nebelmeer uzerinde bir yuruyuscu, Kunsthalle, Hamburg
Caspar David Friedrich, 1818, Nebelmeer üzerinde bir yürüyücüsü, Kunsthalle, Hamburg
Philip James de Loutherbourg, Coalbrookdale by Night, 1801, Science Museum, Londra
Philip James de Loutherbourg, Coalbrookdale by Night, 1801, Science Museum, Londra
Joseph Anton Koch, Subiaco'da caglayanlar 1812–1813, National Museum of Art, Architecture and Design, Oslo
Joseph Anton Koch, Subiaco’da Çaglayanlar 1812–1813, National Museum of Art, Architecture and Design, Oslo
Jean-Baptiste-Camille Corot, yak. 1867, Ville d’Avray National Gallery of Art, Washington, DC.
Jean-Baptiste-Camille Corot, yak. 1867, Ville d’Avray National Gallery of Art, Washington, DC.
Ivan Shishkin, 1891, Kontes Mordvinova'in ormani, The Tretyakov Gallery, Moskova
Ivan Shishkin, 1891, Kontes Mordvinova’in Ormanı, The Tretyakov Gallery, Moskova
Albert Bierstadt, 1863, Kayalık Dağlar, Lander Zirvesi
Albert Bierstadt, 1863, Kayalık Dağlar, Lander Zirvesi
John Martin, 1852, Sodom ve Gomora yikimi, Laing Art Gallery
John Martin, 1852, Sodom ve Gomora Yıkımı, Laing Art Gallery
J. M. W. Turner, Parlamento Avam Kamarasi ve Lordlar Kamerasi yangini (1835), Philadelphia Museum of Art
J. M. W. Turner, Parlamento Avam Kamarasi ve Lordlar Kamerası Yangını,(1835), Philadelphia Museum of Art
Isaac Levitan, Pasifik, 1898, Rus Devlet Müzesi, Sankt-Peterburg
Isaac Levitan, Pasifik, 1898, Rus Devlet Müzesi, Sankt-Peterburg
J. C. Dahl, 1826, Vezuv Städelsches Kunstinstitut, Frankfurt
J. C. Dahl, 1826, Vezuv Städelsches Kunstinstitut, Frankfurt
John Constable, 1821, Saman arabası
John Constable, 1821, Saman arabası
James Ward, 1814–1815, Gordale Scar
James Ward, 1814–1815, Gordale Scar
Philip James de Loutherbourg, Coalbrookdale by Night, 1801, Science Museum, Londra
Philip James de Loutherbourg, Coalbrookdale by Night, 1801, Science Museum, Londra

What do you think?

Bir yanıt yazın

GIPHY App Key not set. Please check settings

35 Comments

Doğum Süreci ve Doğuma Hazırlık Felsefeleri

Doğum Süreci ve Doğuma Hazırlık Felsefeleri

Dadaizm Nedir ? | Dadaizm Sanat Akımı, Dadacılık Anlamı, Dada Hareketi ve Dadaizm Temsilcileri, Dadaizm Eserleri (Örnekleri)

Dadaizm Sanat Akımı | Temsilcileri ve Eserleri